Thursday, March 31, 2011

Tips Keluarga Bahagia

Setiap kita mahukan keluarga yang bahagia dan akrab..
Sentiasa ada masa bersama..Tapi setiap keluarga mempunyai masa yang terhad terhadap satu sama lain.
Ini disebabkan pekerjaan dan faktor kewangaan..
Disini tips untuk bahagian bersama keluarga dalam kos terkecil..Mampu dijalani oleh setiap keluarga..
Selamat mencuba...
  • Memasak dan makan bersama
  •  Menonton Wayang
  •  Jalan-jalan makan angin / berkelah di pantai
  • Berkunjung ke rumah sanak saudara



Sunday, March 27, 2011

Tips Cantik Hari Ini

Safi Balqis Perfect 10


Baru sebentar tadi tengok iklan kat tv...produk kecantikkan dari safi...safi balqis perfect 10..
Macam best je...hihi...rasa-rasa nak cubalah..Sebelum tu ayu nak kongsi dengan kekawan info tentang produk ini....Mana tahu selepas baca kawan-kawan nak cuba juga macam ayu hihi..
Tapi bagi ayu memang percayalah ngan produk safi ni... Mungkin memang sesuai ngan kulit ayu kot hihi..

Safi Balqis Perfect 10 diformulasi dengan Nano Biowhite.


10 manfaat produk Safi Balqis Perfect 10 yang boleh didapati sekitar harga RM6.50 hingga RM25.90 :
  1. Memudarkan pigmentasi
  2. Menyamaratakan tona kulit
  3. Melindungi dari sinar UV 
  4. Mencerahkan kulit
  5. Melindungi dari radikal bebas
  6. Meningkatkan keelastikan kulit
  7. Menghidratkan kulit
  8. Melembabkan kulit..kulit sentiasa kelihatan lembab tidak akan kelihatan kering
  9. Menghaluskan kulit..kesan nyata jerawat maupun jeragat 
  10. Melembutkan kulit dari kesan kekusaman
Jaminan perubahan dalam masa 2 minggu....
Wau...ramai kawan-kawan yang teruja membacanya...
Sapa-sapa yang nak cuba cepat-cepatlah ke pasaraya yang terdekat untuk membelinya hihi..
Selamat mencuba...



Friday, March 25, 2011

Jom mengetahui kebaikan dan cara mengurut bayi anda

Tahukah ibu-ibu jua para bapa bagaimana mengurut bayi kesayangan kita dan apakah pula kebaikannya???
Menurut kajian klinikal para pakar menegaskan urutan memberikan kesan positip kepada anak-anak kita.
Alhamdulillah hari ini masuk 2 bulan umur anak kesayangan ayu. Ayu memang lakukan urutan pada anak kesayangan ayu tu tiap kali selepas mandi..
Antara kebenaran yang ayu nampak bayi kita sihat, cergas dan paling mengejutkan tumbesarannya cepat..
Masih ayu ingat genap sebulan pergi klinik nurse di sana pikir bayi ayu sudah 3 bulan hihi..
Alhamdulillah...


Kebaikan urutan bayi

  • Urutan bayi membantu pembesaran fizikal bayi 
  • menguatkan otot-otot dan memperbaiki motor pergerakan
  • berat bayi bertambah 47% 
  • Urutan bayi menguatkan ketahanan tubuh badan 
  • bayi jarang mengalami simptom jatuh sakit 
  • Urutan bayi membina keyakinan diri bayi anda
Bagaimana pula cara urutan bayi ???

Jom layan video ini dan marilah kita pelajari serta amalkan untuk kebaikan bayi kita bersama..



Thursday, March 24, 2011

Putu Ayu

Sempena nama ayu... jom kekawan cuba buat kueh putu ayu. Memang tak susah...
Tak rugi buat kueh ni sedap tau dan mudah dibuat... cuma yang lecehnya kueh ni perlu dikukus..
Tapi kalau kekawan punya alatan yang cukup tak jadi masalah nak buat...

Jom buat kueh Putu Ayu

BAHAN-BAHAN:
- 220 gram tepung gandum
- 5 biji telur( sebaiknya telur yang sejuk-baru keluar dari petisejuk )
- 250 gram gula
- 150 ml santan + 1 sudu teh pes pandan + sedikit pewarna hijau
- ½ sudu teh baking powder
- Sedikit kelapa parut+ secubit garam

CARA-CARANYA:
1) Pukul telur bersama gula hingga kembang, kemudian masukkan bahan-bahan lain kecuali kelapa parut. Kacau sebati.
2) Masukkan kelapa parut tadi kedalam acuan putu ayu, tekan supaya padat. Kemudian masukkan adunan yang telah dipukul sebati tadi.
3) Kukus selama 15-20 minit.

Selamat mencuba dan selamat menjamu selera bersama yang tersayang...

Tuesday, March 22, 2011

Petua Kecantikan Dan Ayu

Jom menjaga kecantikkan secara semulajadi 

Teh
  • Melentikkan bulu mata.
Cara :
  • Rendam satu sudu teh di dalam air panas. Setelah sejuk sapukan air teh di bulu mata. Amalkan selalu.

 Daun Limau Purut
  • Mencantikkan rambut.
  • Mengharumkan rambut.
  • Menyejukkan kulit kepala
Cara :
  • Ramaskan beberapa helai daun purut, daun bunga raya, dan sedikit air. Setelah sebati, tapiskan dan lumurkan ke rambut anda. 

Daun pinang
  • Menyembuhkan rambut berbuah.
Cara :
  • Ramas daun pinang, sedikit garam kasar dan air. Sapukan  pada rambut selama 30 minit. Bilas dengan air bersih. Lakukan 2 minggu sekali.

 Pati santan
  • Melebatkan rambut.
  • Melembutkan rambut. 
Cara :
  • Ambil santan perahan kelapa tua. Campurkan air perahan limau nipis ke dalam santan. Sapukan sekali sehari. 

Daun sirih 
  •   Melegakan sakit payudara. 
Cara :
  • Ramas daun sirih dan daun kacang panjang. Tampalkan pada payudara.

Minyak kelapa 
  • Menegangkan payudara.


Bawang putih
  • Mengilatkan kuku kaki
cara : 
  • Gosokkan kuku kaki sekerap yang mungkin.

Monday, March 21, 2011

Jom masak Sup Ayam yum3

Hari-hari buat sup ayam hihi..Ayukan baru lepas besalin hiihii
Jadi nak kongsi resipi sup ayam ngan kawan-kawan..
Mesti ada antara kekawan yang tersenyum tengok resipi yang ayu kongsi hari ini..
Disini jua ayu sertakan kebaikan sup ayam...

Kebaikan Sup ayam
  • Baik untuk ibu-ibu selepas bersalin..bisa mengembalikan tenaga.
  • Memperbanyakkan air susu buat ibu-ibu yaang menyusukan anak.
  • Menyejukkan badan yang panas..kekawan yang demam tu rajin2la makan sup supaya cepat sembuh.
  • Di dalam sup ayam terdapat nutrien dan vitamin yang mampu mempertahankan aktiviti sel darah putih.
  • Yang paling baiknya sup ayam mudah disediakan.
Sup Ayam


5 ulas bawah merah
3 ulas bawang putih


Sayur sawi
Lobak - dipotong ikut suka

Kentang - dipotong ikut suka
Gunakan beberapa ketul sayap ayam ikut suka(x payah potong)

Minyak zaitun ( banyak khasiatnya)
Daun Sup
Lada Hitam secukup rasa...
Jangan lupa bawang goreng..

Kisar bawang merah, bawang putih dan halia .. dan tumis dengan minyak Zaitun
setelah naik bau... masukkan ayam.. lobak... kentang...sayur sawi.. juga lada hitam yang ditumbuk...
Setelah mendidih.. masukkan garam secukup rasa...
Taburkan  bawang goreng sebelum dihidangkan hihi

Ayu nak nasihatkan kekawan cuba-cubalah memasak mengunakan minyak Zaitun..
Nak tau khasiat minyak Zaitun...Baca ni...

Khasiat minyak Zaitun
  • Minyak Zaitun kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan besi. 
  • Minyak zaitun boleh digunakan untuk dalaman (kesihatan) juga luaran (kecantikan)  
  • Digunakan untuk mengatasi masalah seksual 
  • Mengurangkan risiko sakit jantung 
  • Minyak zaitun adalah peseri wajah 
  • Menghalang berlakunya keracunan, mengawal proses penghadaman, mengilatkan rambut dan berkesan untuk bisul, ruam lampin, gatal2 dan ulser yang kronik. 


Dan Banyak lagillah kawan-kawan...hihihi










































    Friday, March 18, 2011

    Cuti Di Mana?

    Damai Beach Resort  Kuching

    Cuti kat mana ? Ayu nak cadangkan Damai Beach Resort...Kuching Sarawak. Senyum kekawan yang tinggal senegeri ngan Ayu. Tapi bagi kekawan bukan senegeri ngan Ayu tak yah sedih.. Jom tengok tiket belon (kapal terbang ) datang Kuching hihi...

    Damai Beach Resort...memang mendamaikan tengok saja namanya dan tengok  gambar yang Ayu serta kan..

    Damai kan mata memandang..

    Jom ibu jom papa bawa family bercuti...










    so apa yang best kat sini hehe...bagi Ayu la....

    1) Harga bilik dari RM180++
    2) Jarak cuma lebih kurang 25km dari pusat bandar Kuching (tak jauh)
    3) Banyak facilities yang best .. siap ada padang golf bg sapa yg kaki golf tu..hehe
    4) Leh pegi sebelah hehe...ada Kampung Budaya Sarawak
    5) Makanan dijamin halal :-)
    6) Resort nie location dia kat kaki Gunung Santubong....

    tgk lagi nie...




    bagi yang risau pasal transport..Ayu cadangkan naik bas diaorg...senang.....RM20 jer....
    tak payah sakit kepala hehe...

     
    jadi apa lagi JOM CUTI....

    Monday, March 14, 2011

    Info Berguna Penjagaan Bayi Kesayangan Anda

    Cuci Dalam Mulut Bayi 


    Bunyi macam membimbangkan jiwa dan raga ibu-ibu kan..itu yang aku rasakan...
    Dalam hati aku berkata da nak masuk 2 bulan sudah anak aku belum pernah cuci dalam mulut dear...(cuci biasa2 taklah sampai korek dalam mulut..seram bunyinya)
    Risau tersangatlah hati..Cari info dalam internet. Dalam masa yang sama aku terpikir zaman datuk moyang kita dlu ada ke cuci mulut ni hidup jua hihi sempat buat lawak bagi pujuk2 hati( sayangilah diri anda ) walau dalam hati berdebar seribu bahasa...


    selepas baca info kat internet aku ambil keputusan dan memilih untuk bagi minum bayi kesayangan ku air kosong selepas menyusu.. Kerana cara itu lah nenek datuk moyang kita hidup.. Dan petua ni pun datang dari dorg...tak lah sakit atau meraung bayi anda kena korek mulut.. Dan yang paling penting DOA untuk yang tersayang...

    Tidur BerBantal ke Tidak?

    Lahir bayi aku memang bagi dear berbantal tidur tapi selepas baca info kat internet sebaiknya tidak berbantal..Aku cuba... Nampaknya bayi ku pun suka tidur sudah dear..Alhamdulillah
    tapi terpulang pada anda nak bagi bantal kat bayi anda ke tak.. Yang paling penting pemerhatian sepanjang malam pada bayi agar keselamatan dan keselesaannya terjamin...InsyaAllah

    Saturday, March 12, 2011

    Ruam Lampin

    Ruam Lampin

    Bagaimana ruam lampin boleh menyerang anak anda?

    Ruam lampin terjadi disebabkan sentuhan kulit yang lama terhadap najis dan air kencing. Oleh itu ibu-ibu jangan biarkan anak-anak kita memakai lampin dalam masa yang lama.
    Ini kerana najis boleh merosakkan permukaan kulit akibat geseran. PH air kencing dan najis tidak sesuai dengan permukaan kulit menyebabkan reaksi kulit.Bahagian yang ibu-ibu perlu perhatikan adalah bahagian punggung, sekeliling kemaluan dan bahagian atas paha.


    CARA RAWATAN

    Langkah yang terbaik iaitu mengelak dari memakaikan lampin kepada bayi. Ini kerana permukaan kulit yng rosak lebih sensitif kepada geseran. seboleh-bolehnya biarkan bayi tanpa lampin dengan menutup bahagian kemaluan dan punggung dengan kain yang lembut dan longgar. Krim yang sesuai adalah yang mengandungi hydrocortisone(1-2%) yang disapu dua atau tiga kali.


    Penjagaan Kebersihan

    Perlu diingat ibu-ibu bayi berusia 6 bulan dan ke bawah tidak boleh dibiarkan memakai diaper melebihi 6 jam tanpa ditukar kerana bayi dibawah 6 bulan memerlukan penjagaan kebersihan 3 kali ganda berbanding bayi berusia 6 bulan ke atas.

    Juga jangan menukar diaper anak anda melebihi 15 minit selepas membuang air besar. Galakkan anak anda yang berusia 2 tahun belajar menggunakan bilik air. Pemakaian diaper tidak seharusnya dilanjutkan.




    Mee Bandung Sebenarnya

    Mee Bandung menu yang aku idam-idamkan. tapi masi binggung nak makan kat kedai ke atau nak masak sendiri..pilihan di tangan anda..hihi..gurau jee apa-apa pun jom pekena mee bandung..


    Mee Bandung
    Bahan Kuah
    1/2 ekor ayam – dipotong sederhana
    1 kilo kerang- direbus dan dikopek
    1 paket fishcake- dihiris memanjang
    RM3 Santan fresh
    6 ulas bawang merah-dikisar
    6 ulas bawang putih-dikisar
    1 labu bawang besar-dikisar
    1 inci halia – dikisar
    3 batang serai – diketuk
    2 sudu besar rempah daging-dibuat pes
    2 sudu besar rempah ikan-dibuat pes
    Kulit kayu manis,bunga lawang dan bunga cengkih
    Garam/gula secukup rasa
    Daun kari
    Air asam jawa / asam keping
    Bahan tambahan
    1 kilo mee kuning
    Telur rebus
    Sawi-dicelur
    Taugeh-dicelur
    Tahu goreng jika suka
    Limau kasturi
    Bawang Goreng
    Sambal tumis(cili kering kisar ditumis bersama garam dan sedikit gula)
    Panaskan minyak,tumiskan rempag ratus dan daun kari.Kemudia masukkan bahan kisar dan tumis sehingga naik baunya.Masukkan pes kari dan sedikit santan.Setelah rempah dah pecah minyak,masukkan ayam,serai ketuk dan santan juga ditambah airnya.(ikut la nak pekat atau sedikit cair kuahnya)
    Bila kuah dah mendidih masukkan air asam atau asam keping,fish kek dan kerang.Tambah kan garam dan gula secukup rasa.Renehkan kuah seketika dengan api perlahan.
    Untuk hidangan boleh lah dihidangkan bersama bahan-bahan sampingan.

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...